/ Florens, Italien (utbyte) /

♦ CASTAGNA, VILA, KALLARE VÄDER OCH PRATO

VECKA 44
 
 
Efter tre dagar i Södra Italien + ett Halloweenparty direkt på kvällen vi kom hem
var det dags för sleep day på tisdag! Här i Italien var universitetet stängt både måndag och tisdag
så det var ju perfekt för vår del! Jag sov faktiskt i princip hela tisdagen,
och min kropp gillade nog återhämtningen.
 
Man kan lugnt säga att min kropp inte gillar Erasmuslivet
jättemycket, men vi har åtminstone otroligt kul! Och det
är bara några månader det kommer vara, och jag kommer njuta
fullt ut! Jag älskar mitt liv här i Florens!
 
 
 
 
 
Onsdagen bestod
av föreläsningar och på kvällen åt jag för första gången castagna (kastanj på svenska,
chestnut på engelska, enligt Google) tillsammans
med mina italienare (rumskompisarna). De var jätteförvånade att jag inte
ätit det förut haha! Om jag gillade det? Jag tyckte det var helt okej!
Inget fantastiskt men absolut inte dåligt. Som vi skulle
säga hemma "It fäjla e naa". Hahahahahahaha.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi spelade också ett spel där man skulle komma på
ord i olika kategorier med samma begynnelsebokstav!
 
 
 
 
VId vårt universitet finns ett litet köpcenter och en massa små
butiker och caféer runt om också. Just nu har vi hittat en ny favorit
som har sallader och smoothies! Perfekt för oss som är sjuka
jämnt, haha.
 
 
 
 
Min fredag var ledig som vanligt! Det blev en runda på stan
i jakt på en kappa eftersom det, tro det eller ej, verkar bli kallare
här också! Valet föll på en som jag redan kollat in i två veckor!
 
 
 
 
När jag, tjejen från FInland, flyttade till Italien tog jag med
klänningar, shorts, kjolar.... U name it. Men det
verkar bli kallare här också! Så nu är jag glad och nöjd med min kappa!
Det bästa med den är lätt huvan! Det var ett krav i jakten på kappan,
och den har redan hunnit rädda mig från regn!
 
 
 
 
 
Efteråt blev det fika med en spansk vän och senare
på kvällen möttes vi upp på Piazza Santa Croce
ännu en gång för att dricka vin och umgås!
 
 
 
 
 
 
På lördag tog jag tåget till Prato (15 minuter) där en
italiensk kompis visade mig sina hoods!
 
Det regnade jättemycket men det var ändå kul att
se något nytt. Jag tyckte faktiskt att det liknade
lite på Finland! ;) Förutom palmerna som dök upp här
och där längs vägarna...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Söndagen spenderades i äkta söndag-anda! Med att sova och vila!
De senaste två veckorna har varit riktigt lugna för min del. Jag börjar
vara så trött på att alltid vara förkyld på ett eller annat sätt nå nu har jag vilat och
sovit jättemycket. Heja kroppen!