/ Florens, Italien (utbyte) /

VECKA 48

 Tenterna närmade sig och jag spenderade ofta mina dagar på
biblioteket i skolan!
 
Mina studier här i Italien går på engelska (någorlunda iallafall,
de pratar inte så bra engelska här) och mina anteckningar består av
en salig blandning av svenska, min dialekt, engelska och italienska, haha!
 
Det är nog endast jag som förstår vad jag skriver hahaha!
 
 
 
 På måndagskvällen blev det en fika och senaste uppdateringarna
från våra liv tillsammans med nederländska Dana och Mylene!
 
Caféet vi valde heter La Menagere och är helt sjukt vackert!
Man kan fika där, äta mat, bara ta en drink eller
till och med köpa blommor! (Mest random eveeer).
 
 
 
 
 Här i vänstra hörnet ser ni mina vänner, som ser väldigt
upptagna ut, i den gröna soffan.
 
 
 
 
 
 Morotskaka, yummy!
 
 
 
 
 
 Den här veckan dök lyckan upp när jag hittade
finskt (!) godis i en av affärerna jag handlar mat från.
Äkta Panda-lakrits! Wow! Jag lät även mina
rumskompisar smaka på det, dom gillar INTE lakrits, haha!
Men mera till mig då! ;)
 
 
 
 
 
På tisdagskvälen besökte jag och min irländska vän Molly
en av de bästa kinarestaurangerna här i Florens, (åtminstone
enligt våra googlesökningar). Dim Sum heter den och maten var
underbart god!
 
 
 
Mina vardagar den här veckan spenderade jag dagarna på biblioteket
och kvällarna med vänner eller mina rumskompisar.
 
På fredag hade vi en extra lektion någon annanstans än
vårt universitet. Stället var riktigt gammaldags och det
var rätt häftigt att se redskapen och möblerna som
man avände tidigare, eller jag menar nu, där.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På fredagskvällen var det dags för något nytt för min del!
Jag umgås väldigt mycket med människor från
Nederländerna här i Florens och den 5:e december
varje år firar de något som heter Sinterklaas!
Enkelt förklarat är det lite som "lilla jul" som vi
finlandssvenskar firar men de har också varje år att de
ger julklappar åt varandra (alla ska ge en julklapp till
en person som är slumpmässigt utvald) och tillsammans
med klappen följer en dikt om personen som ska få klappen
med. Enligt mina vänner är inte presenten så viktigt
utan det är dikten som är den viktigare delen!
 
 
 
 
Jag råkade få Jens, en av min abästa vänner här, som jag skulle ge en klapp till!
Jag gjorde min dikt i sånt format att jag skrev om
låttexten i hans favoritlåt så att den handlade om honom och det
var väldigt uppskattat! Som gåva gav jag en ram med en bild
på oss (så han inte glömmer mig såklart!) och en liten
blackboard där han kan skriva upp saker han bör komma ihåg!
(Mig igen!) ;)
 
 
 
På lördag var det dags för födelsedagsfirande! Vår Mylene fyllde år år det
firades på en irländsk pub med utgång efteråt!
 
Som födelsedagspresent köpte jag och en till mousserat vin
(nepp, hörni; jag tänker fortfarande kalla det champagne!) och
Stroopwafels! Det är våfflor som är om mjuka kex med
sirap inuti, typ. De är iallafall sjukt goda och de äter dem
i Nederländerna! Jag kan knappt vänta tills jag får smaka
på en ÄKTA stroopwafel i Nederländerna!
 
 
 
 
 
Denna söndag var den första söndagen denna månad (december)
vilket innebär gratis museum för studerande som bor i denna
vackra stad! Dags för äventyr för mig och Gwen!
 
 
Lejon finns lite överallt här i Florens. Lejonet är det djur
som representerade familjen Medici som i stort sätt
byggde upp Florens!
 
 
 
 
Vi besökte våran stora Duomo som ni ser på
65% av alla mina bilder, och inomhus tände
jag ett ljus för mina nära och kära! Denna dag
firade även min familj och släktingar min 
Mormors födelsedag hemma i Finland, så
jag tänkte extra mycket på henne!
 
 
 
 
 
Det pågick en slags utställning emd bilar och motorcyklar utomhus,
och som bilden säger så var utställningen riktigt intressant!
Ifall jag skulle bry mig om såna saker! ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här ser ni kopian av Michelangelo's David! Den verkliga finns
inomhus i ett museum.
 
 
 
 
Efter turistandet denna dag begav vi oss till julmarknaden vid Santa Croce.
Den var helt magisk! Italiensk julmusik med underbar atmosfär och miljö!
På denna marknad hittade jag även Haribo-godis, och allt som fanns där
var exakt samma som vi har hemma i Finland! (De säljer även Haribo i
butikerna här men det är andra sorter än de jag är vana vid). Jag var
överlycklig och plockade ihop en dyr liten påse.
 
 
 
 
 
Det här fick bli vår middag! Stor var den så vi klarade oss...
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
Italien / firenze / florence / florens / italia / utbyte