/ Florens, Italien (utbyte) /

♦ VECKA 50 - SISTA VECKAN

 Sista veckan i Florens innan jul! Den spenderades med tentläsning dagstid och två tenter blev
skrivna! En gick helt okej och den andra gick super! Efter den sista tenten samlades vi med
BC-gänget och några andra sköna människor för att ha en julmiddag tillsammans!
 
 Men början av veckan gick åt till studier...
Så här såg min lunch ut de flesta dagar under de sista veckorna i
skolan här. En sallad med en varm focaccia vid sidan om. Det här
och en 0,5l vattenflaska för 3,50 euro. Helt okej tycker jag!
 
 
 
 
Medan jag legat sjuk hemma hade resten av mina vänner välkomnat julen och julbelysningen
i vår fina stad. Lycklig var jag över att äntligen få se vår fina gran med sina ljus
framför Duomo!
 
 
 
 
  
 Efter mina febriga dagar och mitt nördiga pluggande var jag sugen på att
träffa människor igen! Cyklade iväg till några vänner och tog med
en av dem för att njuta av crepes och te! Underbart gott!
(Blir sugen på det igen nu när jag tittar på bilden, hahaha!)
 
 
 
 
Eftersom några av mina vänner skulle lämna Florens till julen (och
inte komma tillbaka!) bestämde jag mig för att skaffa en flagga och se till
att alla mina vänner skrev en hälsning på den!
 
Det blev också en del random
italienare som skrev på den, haha! När vi hade fram den på klubbarna kom
de alltid fram "Anch'io, anch'io!" som betyder "Jag också, jag också!" haha så
jag lät dem skriva också. Det tog dock slut efter att någon skrev "I love America"
på den. Jag tog riktigt illa vid mig och insåg hur dum jag varit som låtit random
människor skriva på den, haha! Jag utbrast snabbt
 
"Io non sono americana, sono finlandese!! Parlo svedese!!"
 
vilket betyder "Jag är inte amerikan, jag är från FInland!! Jag pratar svenska!!"
Haha, inget ont mot Amerika, men det finns en hel del såna typer här,
och de har inte gett ett gott intryck för att representera sitt stora land.
De verkar rätt dumma i huvudet faktiskt, för att säga det rakt ut. Men så
röstade de ju också fram en skum snubbe till president också.
Men nog med politik, stop Tåe! Sluta!
 
 FFiguren på flaggan är alltså Florens' vapen.
Om ni kollar noga på nedre delen av flaggan ser ni där jag faktiskt
streckat över ordet "America" och ersatt det med "U!".
För att det ska smälta in liksom.
 
CHRISTMAS DINNER PARTY!
 
Efter våra tenter var skrivna var det dags för julmiddag
med en hel del nationaliteter! På plats var en
finlandssvensk (jag, daah), nederländska killar,
en spansk tjej, tjej från Polen, från Rumänien,
från Frankrike, kille från Tyskland och slutligen
våra två killar från Mexiko!
 
Alla fixade någon slags rätt till middagen så det
blev en härlig blandning med julmat från
hela världen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Killarna här är fr.v. Jens (Tyskland) och Alex (Nederländerna)
 
 
 
 
 Fr.v. Edna från Rumänien och Gosia från Polen!
 
 
 
 Nils (Nederländerna), Livia (Frankrike), Edna och Gosia!
 
 
 
Jens & Alex
 
 
 
Antonia & Antonio!!
(Tonio från Mexiko)
 
 
 
 
 
 Enrique! Från Mexiko.
 
 
 
 
 Nils fixade ihop något som de alltid äter hemma
i Holland över jul. Päron värmda i rödvin,
och efter de värmts upp drack vi vinet som
en slags glögg medan vi åt päronen.
Supergott var det!!
 
 
 
 
Här ser ni när han fixar päronen,
och de ljusa grejerna närmare i bild är
en polsk grej som jag inte minns namnet på... 
 
 
 
 
 
  
 
 
  
 
Här ligger de
holländska päronen, redo att ätas! 
 
 
  
Marina (Spanien), Edna och jag! 
 
 
 

Dagen efter julmiddagen drack jag vin tillsammans
med Dana & Mylene, två stycken holländska tjejer,
innan vi mötte upp resten av gänget.
 
Jag fick visa upp mina skills haha. Lite trögt
efter 4 månaders erasmusliv,
om man uttrycker det så.
 
 
 
 
 Resten av helgen spenderades hemma
med packning och annat, snart
väntade hemfärden till Finland!
 
Dags att fira jul!
Fest / Italien / erasmus / florence / florens / utbyte / vänner