/ Florens, Italien (utbyte) /

♦ JUL I FINLAND

Efter fyra månader i mitt nya land var det dags att
åka hem till Finland på besök! Helt sjukt konstigt! 
 
 För att få direktflyg Italien-Finland hade jag bestämt mig för att flyga
från Milano, och då blev det tåg från Florens dagen innan.
 Dagen innan, av den orsaken att man inte riktigt
kan lita på tågen i Italien. Och taktiken var rätt tänkt!
Mitt tåg blev nämligen försenat över en timme!
 
Milano ligger mer norrut än Florens och det kändest kallt när jag kom dit!
(Närmare 0'C om jag minns rätt...)
 
 
 
Resandet till hotellet jag skulle sova en natt på
gick iallafall bra och mitt middagssällskap fick
bli min italienskabok som jag pluggar ibland ;)
 
 
 
Typiskt Italiensk middag - utan sås!
Förstår ni vad jag menar nu när jag säger jag
saknar sås? Haha.
 
 
 
ÄNTLIGEN fick jag sova i en stor säng.
I Florens är det 90 cm som gäller!
 
 
 
 
Njöt av hotellfrukost på morgonen...
 
 
 
...och log åt faktumet att bordet med
"socker" oftast är det största bordet.
 
 
 
 
Dags för avfärd!
 
 
 
 
Bara på flygbiljetten såg man vart
jag var påväg, härligt!
 
 
 
 
Precis alla mina färdmedel under resandet var försenade
så resandet tog längre än planerat men det gjorde inget.
 
 
 
Den sista flygresan gick mellan Helsingfors och Vasa, i FInland.
Känslan att stå bland de andra resenärerna och höra
alla möjliga österbottniska dialekter var verkligen speciell!
Jag var så förtjust när jag lyssnade!
Visst, jag har fått prata lite svenska här i Italien med
personer från Sverige och en kille från Nyland (Finland)
MEN jag har inte träffat någon jag kan prata min
egen dialekt med! Så helt förälskad stod jag där
och lyssnade på alla runtom.
 
 
 
 
HEMMA!
 
 
 
 
En av mina favoritgrejer hemma är våran spis.
Att lyssna på elden som sprakar är så mysigt! 
 
 
 
Väl hemma besökte jag mina två senaste sommarjobb för
att hälsa på dem! Och så hälsade jag
 på släktingar såklart!
 
 
 
 
 Gick ner till havet för att se på vår
fina natur vi har uppe i Norden!
Dessa bilder tog jag16-tiden en eftermiddag
när solen var påväg ner.
 
Och såklart skickade jag dem vidare till mina
vänner som jag skaffat i Italien för att göra lite reklam ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fick känna på hur det känns när det faktiskt är kallt
"påriktigt"! Och jag klagar när det är
2'C i Italien... Haha! 
 
 
 
 
 
 
Träffade vänner!!
Julmyset var på topp! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och såklart så åt vi en massa god mat!
Ibland kännsdet som att det är det julen
handlar om, haha!
 
Julgröt på julaftonsmorgonen!
 
 
 
 
Och såklart julmaten som äts i
olika "skift" med olika dukningar!
 
 
 
 
 Aaah, jag blir så snål när jag ser dessa bilder nu...
 
 
 
 
 Julen firades traditionsenligt med släkten
hemma hos Mormor!
 
 
 
 
Jag hade med mig en italiensk julkaka
och Limoncello till mina släktingar!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag drog igång med träningen igen efter fyra månaders
Erasmus-liv. PUHH! Det var helt galet, haha. 
 
 
 
Fotade bilder ur tidningen för att skicka till mina vänner i Italien...
 
 
 
Jag åt massor av fisk och Pappas limpa.
Rökt fisk är en av de bästa sakerna jag vet! 
 
 
 
 
 Jag fick hålla i min drillstav igen och drilla på!
Pianot blev också använt under min vistelse hemma!
Det gäller att passa på!
 
 
 
 
Jag snappade massor till mina vänner i Italien,
till exempel bevis på att vi finnar faktiskt står och väntar
vid rött ljus, oavsett om det kommer bilar eller inte. 
 Jag hade dock fått in Italienvanan och gick oftast bara,
inte bra, haha.
 
 
 
 Och en av de sista dagarna hemma
fick jag min efterlängtade SNÖ!
Det var underbart!
 
 
 
 
 
SIsta dagen spenderades i Vasa och det blev ett restaurangbesök
med syster, kusin och moster.
Här ser ni skillnaden från tallriken jag visade tidigare
i inlägget från Milano-hotellet.
I Finland är det till och med möjligt att man i en rätt får TVÅ såser!
Helt underbart, ju! 
 
 
 
 
 
Sista natten sov jag hos min bror i Vasa
och nästa morgon blev det tidig avfärd.
Trött.
 
 
 
Resan hem till Florens gick felfri
och det var så häftigt att komma tillbaka och
få en känsla av "hem", i Italien!
Här bor jag, liksom!
 Och varmt kändes det,
12 grader bjöd Florens på den 
eftermiddagen!
 
 
 
 
 
Men ett fint besök i mitt hemland fick jag,
heja Finland!