/ Florens, Italien (utbyte) /

EN VECKA I FLORENS

Oj så fort tiden går! Den senaste veckan har varit full med program. Fester, umgänge, skolan har börjat och en massa annat. Istället för att berätta dag för dag tänker ja ge er bilder och istället berätta lite med hjälp av dem!
 
 
Efter att ha ätit ute de första dagarna har vi nu istället börjat
göra middagar tillsammans med klubben. Mycket billigare och riktigt gott!
 
 
 
 
 
 
 
När vi inte hänger hemma hos någon om kvällarna
är vi oftast ute på något av me många torg (piazza)
det finns här. 
 
 
 
Skolan började denna vecka...
Det återstår att vänja sig med att italienare mest
lever la dolce vita. Professorerna kommer och går när
de vill och jag har redan märkt att i det här landet  har lärarna även en väldigt
hög position i skolan. Studenterna är lägsta samhällsklassen
medan professorerna kan säga och göra lite som de vill.
Det här är en stor skillnad från Finland där man alltid kan prata och diskutera med
lärare hur man vill utan att de behandlar en sämre!
 
 
 
 
 
Klockan 10:11 och ingen lärare ännu..
 
 
 
Vi är inte endast med klubben, vi hänger även med andra människor. Ofta
tyskar och spanjorer (det finns många av dem!) Och såklart "svenskarna".
Vi är med dem nästan lika mycket som klubben så att de nästan
kan räknas dit.
 
 
 
 
Vår president för ISF (föreningen som tar hand om oss här)
har fyllt år och bjöd klubben på middag innan festen.
Vi från The Beauty Club kände att
vi bara måste ge honom en present! Narcissistiskt
nog fick det bli en tavla fylld med bilder på oss! Bilderna
är tagna i ett photo booth för passfoton, haha.
 
 
 
 
 
 
Bild från födelsedagsfesten. Om jag minns rätt var vi 60-80 personer i denna lägenhet
då. Tur att den är stor!
 
 
 
 
 
 
Jag blir fortfarande lika stunned varje dag när jag går runt i den här staden.
Den är så otroligt vacker! Överalt dyker det upp vackra byggnader,
statyer och annat vackert. Kolla bara på den här byggnaden som vi fotade
påväg hem efter en utekväll den här veckan!
 
Man måste verkligen se denna stad med egna ögon för att förstå
hur vackert det är här!
 
 
 
 
Byggnad som hör till duomo (den stora kyrkan)
i mitten av staden.
 
 
 
 
 
 
En kväll denna vecka hade vi Välkomst-konferens. Vi fick information
om ISF samt gratis pasta, panini, vin och gelato!
 
 
 
 
 
Statyer och andra skapelser finns överallt här...
 
 
 
 
Vi lever i 30 graders värme varje dag här. Tyvärr inte den där värmen
ni tänker på ("Åh, så härligt! Soligt och skönt och man får solbada
och allt det där"). Nej, inte riktigt så. Den här värmen är mer som
"Åh nej, varför tog jag så mycket kläder på mig, det är ju så
varmt!!". Det tänker jag när jag går ut i shorts och topp.
På den nivån är det helt enkelt! Men jag klagar ändå inte ;) 
 
 
 
 
Som sagt, vi hänger mycket på torg...
 
 
 
...och ibland hittar vi kändisar. Som här på bilden
när jag och Mona tog en bild tillsammans.
 
 
 
 
 
För att sammanfatta veckan kan jag säga att jag har det
underbart! Vi har så otroligt kul tillsammans här och man får använda
en hel del språk!