/ Florens, Italien (utbyte) /

♦ SÅNG OCH BESÖK

 Det här inlägget skulle komma upp för några dagar sedan men det visade sig att när jag skrivit klart så hade ingen text sparats. Så av irritation har jag vägrat skriva om det pånytt i några dagar, haha. Men nu så!
 

 
 
Vecka 41 var speciell! Förutom det "vanliga" festandet så
hade vi på onsdagen ett evenemang vid namn "international dinner" vilket innebar
att alla utbytesstudenter skulle ta med en maträtt från deras hemland. Alla fick
smaka på allt som fanns där (om man hann innan det tog slut) och efteråt
höll presidenten för vår förening tal. Efter talet var det dags för en överraskning!
Jag och en kompis skulle uppträda! Vi sjöng låten Closer av The Chainsmokers och
det var superkul! Låtvalet berodde på att det är en av de låtar vi definitivt lyssnat på
mest här under vår vistelse (eftersom den varit högst på alla spotify-listor haha).
 
En av mina belgiska vänner var DJ under den här kvällen och det var
han som föreslog att jag skulle sjunga, och sen tog jag också med
vår mexikanska vän så körde vi på!
 
 Foto: Davide D'Alia
 
 
 En annan överraskning den här kvällen var ett ballongregn
med överraskningar inne i ballongerna.
 
 Foto: Davide D'Alia.
 
 Här är en bild från soundcheck med DJ:n. Det var
häftigt att se baren (som vi ofta är på) i ljus, den såg verkligen
annorlunda ut då, haha.
 
 
 Det finns en annan kille från Finland här. Han är finskspråkig
(men kan också svenska) och studerar faktiskt också i Åbo
vanligen, men på finska. Vi gjorde maten tillsammans och
vi bjöd på laxröra på "mörkt" bröd. Det var underbart gott!
Nästan så vi åt upp hälften medan vi förberedde det, haha!
 
 
 
 Som ni ser så döpte vi det 
helt kallt till "Salmon Thing".
 
 
 
Trots att vi är ute mycket, så tar jag mig också
till skolan dagen efter! 
 
 
 
 På fredagen fick jag besök! Min kusins pojkvän befann sig i Italien för jobbets skull
och han tog sig till Florens en kväll för att hälsa på mig! Det var min första besökare
hemifrån, vilket var jättekul men också lite konstigt. Jag har levt i min bubbla
här så länge nu och plötsligt knackade verkligheten på. Han fick mig att
sakna hem lite. Men bara lite ;).
 
Jag blev så glad när han kom på besök! Och extra kul var det att både
höra och få prata dialekt igen! Har ingen annan här jag kan göra det med.
Förutom när jag ibland bara inte orkar prata engelska, då
börjar jag bara prata svenska med mina vänner hahaha.
Detta sker endast med klubben dock, haha!
 
 
¨
 
 
 
 
Som ni kanske kan gissa är matkulturen underbar
här i Italien. Men det finns en sak. SÅS. Varför
har de inte sås?! Och jo såklart de har sina pastasåser;
tomatsås med basilika, tomatsås med oliver, tomatsås med vitlök,
tomatsås med extra mycket kött, tomatsås med blabla, 
tomatsås med blabla, tomatsås med blabla. Men vet ni vad?
Ibland vill jag ha något annat än tomatsås! DET är
något jag saknar hemifrån! 
 
På bilderna här ser ni grillad kyckling med klyftpotatis och
rostade grönsaker; så gott, men så torrt. Jag som
gillar att typ dränka min mat i sås.
Tur att vi har vin att skölja ner det med iallafall!
 
Sås är bäst ♥.