/ Florens, Italien (utbyte) /

♦ IKEA & VINPROVNING

Helgen för två veckor sedan bestod av ett
kärt IKEA-besök och vinprovning!
 
Jag och svenskarna tog med vår tysk och holländare för
att äta köttbullar! Det var finfint att få äta svensk mat, dock
var köttbullarna inte lika goda som Mormors... (såklart). Och vi
saknade lingonsylt, den ingick inte i måltiden här.
 
Efter vi ätit tog vi en runda i varuhuset för att
köpa handdukar och jag köpte även en diskborste!
Här i Italien har de bara svampar de använder och
dom tvättar inte alls rent, och så är de rätt äckliga också.
 
Jag bor tillsammans med två italienare här (om någon
missat det) och när jag kom hem visade jag diskborsten
och frågade om de visste vad det var. Deras gissning var
att den var till för att tvätta ryggen, haha! Nästan.. eller inte.
I dagens läge använder dom den dock, och de håller
med om att den är bättre än svampen! ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här ser ni tysken, Jens, han är  en av medlemmarna i klubben och
därmed också en av mina bästa vänner här. Han påminner mig
även om min kära bror Richard till utseendet så han är ett
substitut till min bror här, haha!
 
 
 
 
 
 
L Ö R D A G
 
Tidig väckning och avfärd mot Montepulciano (och senare Montalcino!)
De flesta av oss sov under den två timmar långa bussresan och när vi kom fram
var det dags att bli pigga igen för vinprovningen var först på händelselistan!
Vi fick gå in i en vinkällare under marken med massa olika rum för olika slags
vin. Vi hade även en guide som berättade om stället och vinerna.
 
 
 
 
Här på bilden ser ni stället vi gick in i och under gatan sen
finns vinkällaren.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto: Min fina vän Gwen Reynaert
 
 
 
 
Foto: Gwen Reynaert
 
 
Foto: Gwen Reynaert
 
 
 
 
 
Vi passade också på att kika i några kyrkor vi hittade där.
 
 
 
 
 
Här ser ni rådhuset i Montepulciano. Detta torg är även med i
filmen Twilight - New Moon, om ni är fans av den filmen. Dock
har de även med en fontän i filmen, den existerar inte
på riktigt!
 
 
Foto: Gwen Reynaert
 
Efter några timmar i Montepulciano satte vi oss i bussen igen
för att åka iväg till en annan stad vid namn Montalcino
 
 
 
 
 
 
Foto: Gwen Reynaert
 
 
 
 
 
 
Foto: Gwen Reynaert
 
 
Foto: Gwen Reynaert
 
 
 
 
Foto: Gwen Reynaert
 
Utsikten var otroligt vacker! Efter att vi sett solnedgången
(genom molnen) var det dags för hemfärd igen.
Vi drack ett glas lyxvin som Montalcino är känt
för innan vi alla somnade igen.