/ ^Mat och annat gott / ^Recept! /

♦ FRÖKNÄCKE

Fröknäckebröd är något jag har börjat laga själv här i Åbo sen jag flyttade hit den här hösten, det är jättegott och nyttigt. Dessutom är det perfekt att sitta och äta när du känner att du vill ha nåt snacks till serien du har marathon i en slö dag eller så. Fröna köper jag i stora påsar på 500g för några euro och dom räcker sen jättelänge eftersom du bara behöver ca 1 dl av varje per gång! Fröknäcke går snabbt att göra och är dessutom väldigt enkelt, hur bra kan det bli egentligen?
 
 
Du behöver:
 
1 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1 dl havregryn
1/2 dl linfrön (jag hittade inte dom här i butiken
så jag tog lite mera av de andra  istället)
 
1/2 dl rypsolja
2 dl kokande vatten
Salt
 
I originalreceptet används 1/2 dl kallpresad sesamolja,
men jag hade ingen sån utan tog rypsolja istället.
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 150'C
2. Rör ihop alla torra ingredienser.
3. Tillsätt oljan och det kokande vattnet och rör om ordentligt.
4. Låt stå och svälla i 15 minuter. (Jag brukar låta det stå ännu längre, 20-25 minuter).
5. Fyll en plåt med bakplåtspapper och fördela frösmeten
jämnt över plåten. Det kan vara lite svårt men försök få det så tunt som möjligt.
6. Strö över salt.
7. Sätt in i mitten av ugnen, 45-50 minuter.
8. Låt svalna, och bryt i lagom stora bitar!
 
Och njut!
Jag brukar äta mina som de är eller med smör och gurka.
 
Före ugnen:
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter ugnen:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Receptkälla.
#1 / / Silje:

Fröknäcke är såå gott! :)

Svar: Ja de e de!! 😊
Antonia