/ ^Vardag / ^Övrigt /

♦ JAG ÄLSKAR ATT VARA STUDERANDE!!

 Som jag skrev i inlägget tidigare är jag en bra bit på väg med mina studier vid Åbo
Akademi just nu. Jag planerar skriva min kandidatavhandling på våren och sen är det
två år kvar till magistern. EFTER DET ÄR JAG VUXEN!!!! Och ekonom. Den här
hösten har jag mer studiemotivation än någonsin förr!! Detta beror dels på
att jag "ser ljuset" småningom lysa på mig när jag förhoppningsvis får min kandidat
på våren. Ett delmål, check! Men den allra största orsaken är definitivt att nu börjar
jag ha alla, ursäkta språket, skitkurser över (d.v.s. grundkurserna, man läser lite om
ALLT i början) vilket betyder att jag nu äntligen får fokusera på det jag faktiskt
VILL läsa och det känns väldigt bra! Den här hösten har jag faktiskt sett fram emot
att gå till skolan (nästan) varje dag! Då jag haft skola vill säga. Jag har nämligen inte
så mycket föreläsningar den här hösten men har mycket uppgifter att göra ändå
på grund av en kurs jag går på distans så dagarna är ändå fulla. 
 
 
 
 
 
 Eftersom jag inte har så mycket föreläsningar kan jag bestämma väldigt
mycket själv vad jag vill göra. Har jag en dag med dåligt flow till exempel
kan jag bara stänga mina böcker och gå hem igen, för att sen ta igen det
nästa dag. Detta passar mig perfekt eftersom jag nu får planera och lägga
upp nästan alla mina dagar helt enligt mig själv! Jag har bra disciplin (oftast)
att få saker gjorda så det passar verkligen mig! Det är så härligt att få börja
känna att jag verkligen är på rätt spår med mina studier och att jag vet vad
jag vill göra i framtiden! Studielivet må vara fattigt, men det är verkligen
härligt att få bestämma över sig själv och sin egen takt med studierna. Det gäller
att tänka positivt. Även om många av oss (även jag) ibland tycker att studiestödet
och bostadsstödet är för lågt så får vi vara glada att vi får stöd överhuvudtaget!
Människor i andra länder tror ibland att man skämtar när någon från Norden berättar
att vi får studera gratis och sen även får "betalt" för det.
 
 
 
Jag försöker verkligen uppskatta livet som studerande till max.
För sedan när jag jobbar, då kan jag inte ta sovmorgon
en vanlig onsdag, även om jag vill.
 
 

 
 
För er som är intresserade får ni här ett exempel på hur
min vardag som heltidsstuderande kan se ut:
 
  • kl.6.40 Alarmet ringer första gången. Brukar stiga upp sen efter sju någon gång (planeringsfreak som jag är så är även snooze-tiden inräknat i när alarmet ringer). Gör mina morgonrutiner, stiger upp så tidigt för att kunna ta de lugnt på morgonen istället för att stressa.
  • Vid 9-tiden kommer jag till den tysta läsesalen i biblioteket. Pillar på telefonen en stund innan jag tar upp datorn och sätter igång med skolarbetet. Det blir en hel del italienskauppgifter gjorda dessa dagar. (Mycket jobb när jag är tvungen att gå kursen som en nätkurs på grund av lite resurser.)
  • Kl.12.30 (eller när jag är hungrig); går och lunchar ensam eller med en vän
  • Sen sitter jag på biblioteket igen och håller på så länge jag orkar, oftast till 16-17 någon gång.
  • Hem och äta middag, sen iväg på bandövning i två timmar med mina bandpolare. Känns som att de är de enda jag egentligen umgås med nuförtiden, hahaha. Det har bara blivit så, my only friends♥
  • Senare - dansträningar! Där har vi muskelträning och dansar show- och hiphopdans, vi har en dansshow i början av december!
  • Kvällsmys! Äter kvällsmål framför en serie innan det är dags att gå och sova!
studerande / studieliv