/ ^Konserter/sång/uppträdanden / ^Vardag /

♦ OM VÅRT ÄVENTYR I HELSINGFORS

Nu ska jag berätta för er om vårt äventyr i början av denna vecka. TIll att börja med så är detta en del av den där hemligheten som jag skrev om tidigare i höst. Det är så att jag är med i ett välgörenhetsprojekt där vi ska samla in pengar för att bygga en skola i Kenya. (Jag ska berätta mer om detta projekt inom en snart framtid). Och i måndags var vi inbjudna till ett Pohjola-Norden-seminarium där vi "gjorde reklam" för projektet för att få sponsorer som ska hjälpa oss att genomföra projektet. Vi var sju stycken på scenen och vi uppträdde med Leonard Cohen's klassiker "Halleluja" flerstämmigt och på svenska. Som mest hade vi sex stämmor på gång samtidigt och om jag får säga det själv så lät det väääldigt bra när vi alla sjöng!
 
 Vi träffades i Seminariehuset (i Helsingfors) på söndagen först för att öva första gången med Geir Rönning som var leadsinger, vi andra hade övat förra veckan tillsammans.
 
 
Här kommer lite bilder, vissa tagna med digitalkameran och vissa med telefonen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Där cocktailen efter seminariet hölls, bilden tog jag på söndagen.
 
 
 
 
Vi var där i någon timme och övade och pratade om lite allt möjligt. Sen var vi alla hungriga så vi samlades alla på en mexikansk restaurang och spenderade några timmar där. När klockan närmade sig 12-slaget gick vi istället till en bar, eftersom restaurangen stängde, och drack drinkar. Hade ett trevligt avslut på kvällen och vi började bege oss hemåt på småtimmarna. snurrade runt i Helsingfors i en bil och försökte hitta hem och så somnade vi sött när vi äntligen hittat hem!
 
 
Josefine och Julia på restaurangen efter övningen
 
 
 
 
 
 
Jag och Sofie
 
 
 
 
Jag åt nachos.... vad det nu hette. Jag gillar inte stark mat
men nachos med tillbehör går ju alltd hem!
 
 
 
 
Julia proffsfotograferar ;)
 
 
 
 
Nästa mrogon samlades vi kl.11.00 för sista genomgången!
 
 
 
 
 
Vi fotade oss med "Sauli"
 
 
 
 
 
 
Och hittade andra kända namn..
 
 
 
 
 
 
Hopps, upp-och-ned men ni ser ju vad det står ;)
 
 
 
 
 
Vår logo som visades när vi uppträdde!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och så var ju själva presidenten på plats! Som fint folk gör kom han förstås sist av alla.
. Konferansiern bara "Mina damer och herrar; Finlands president!" och så steg alla upp för att glo mot dörren. Man kände verkligen hur alla höll andan i den stunden och det var verkligen något speciellt. Sen när presidenten satt sig, fick också vi sätta oss igen. Efter vårt uppträdande var det Sauli's tur att hålla sitt tal, han var huvudtalare denna dag, of course!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter att ha lysnat på olika politiska tal på både finska och svenska i två timmar var det dags för kaffepaus, eller för oss blev det lunch. Det var dukat på övervåningen för oss och vi fick god mat!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Godisskålen!!
 
 
 
 
Sen tillbaka hit för att lyssna på fler talare..
 
 
 
 
 
Här är en man från Sverige som talade väldigt bra och det var intressant att lyssna! (Jag minns inte
ditt namn, förlåt!) Någon av mina läsare som har koll? (Han har varit någon minister där tidigare).
 UPPDATERING: En läsare visste att det var Per Nuder!
 
 
 
 
 
 
 
 
Fanbild med Geir!
 
 
 
 
 
När vi uppträdde var vi sju stycken på scenen, vi var fem flickor, Geir och vår producent som spelade gitarr. Fick tyvärr inte med alla på bilden här under..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bandet som spelade under pauserna, sjukt duktiga var dom allihop!
 
 
 
 

Efter seminariet blev det buffé, vilken kom att bli en liten besvikelse. Ni vet den där känslan när man tror att man ska få äta riktiga köttbullar och när man biter i halva så är den grön inuti. Jag lämnade alla tre och en halv.
 Vi var där några timmar efteråt och pratade med folk, det var till och med någon som kom och ville ha våra autografer, det var häftigt! I slutet städade vi undan lite av våra grejer och så tog jag en goodiebag i handen och började gå hemåt längs med Helsingfors' finaste gator.
 
 
 
 
 
Detta var två otroligt roliga dagar! Väntar redan på nästa gång vi ska ses!
#1 / / Alexandra:

Kanske hande svenskin hett Per Nuder?

Svar: JA! Tack så mycket! :)
Antonia